Relaxen in Laos - Reisverslag uit Louang Namtha, Laos van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu Relaxen in Laos - Reisverslag uit Louang Namtha, Laos van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu

Relaxen in Laos

Door: samen

Blijf op de hoogte en volg Stefan & Leonie

14 Maart 2007 | Laos, Louang Namtha

Hallo!

Woensdag 7 maart:

We gaan de grens over. Eerst een stukje lopen en daar kwamen we bij de thaise douane even de exit stempels halen en met de boot de mekong over steken en daar stonden we weer in Laos. We hebben daar ons visum gehaald dat was binnen 10 minuten allemaal geregeld. Het visum is erg simpel, Het is gewoon een stempel met wat krabbels en helaas niet zo mooi plak plaatje als vorige keer.
We hebben hebben een slaapplek gezocht en we zijn maar weer is gaan genieten van het laose voer.

Donderdag 8 maart: (vrouwendag)

We wilden met de bus nemen naar louang namtha (waar we nu nog steeds zijn haha). Dus wij aan zo tuk tuk mannetje vragen waar het bus station was komt er zo mannetje van een minibus meebemoeien en vertelde dat hij daar ook heen ging dus wij een beetje onderhandelen en gingen ook mee voor de helft van de prijs ;). Het was een goede minibus (veel beenruimte) alleen hij dacht dat hij jeep was. De weg tussen huay xai en louang namtha is grote deels een zandweg en sommige stukjes ligt een soort asvalt. Hij crossen met ze minibus zo door het mulle zand. We werden beetje misselijk van zijn rijgedrag maar 1voordeel dat we wel 5 a6 uur sneller waren dan de gewone bus. Je bent alleen een paar bijna de berg af rij ervaringen rijker :D
Eenmaal veilig aangekomen zijn we maar weer is opzoek gegaan naar een slaapplek. Steef was bij een guesthouse en werd daar getrakteerd op bier. Moeders dacht dat steef kwam trouwen met haar dochter :D Steef uitleggen dat hij al een vrouw had bla bla bla. Nadat Onie kwam begrepen ze dat steef geen vrijgezel meer was maar getrouwed was :D !!

Vrijdag 9 maart:

Vandaag Hebben we mountenbikes gehuurd en zijn we rond gaan fietsen op zoek naar een waterval. Nou je moet er niet veel van voorstellen want het is droogsezoen. Gelukkig was de tocht naar de waterval wel super leuk. We gingen door allemaal dorpjes heen de kinderen gillen sawadee (hallo is deze taal). Of ze kijken naar je en zeggen WOW.
S'avonds hebben we een trip geregeld naar een national park nham tha. 3 dagen rond trekken met een gids.

Even wat uitleggen:

In Laos zijn alleen de steden ( grotere dorpen wat verder ontwikkeld want ze maken al stenen huizen en er komen wat toeristen. Zodra je een paar straten verder bent of de stad uitgaat leven de mensen nog gewoon in bamboe en houten hutjes. We hebben wat foto's gemaakt van de leefwijze hier. Het ziet er echt waanzinnig gaaf uit zo bamboe dorp op een heuvel met allemaal mensen in traditionele kleding enzo.

Zaterdag 10 maart:

We gaan op jungle trekking met green discovery! (www.greendiscoverylaos.com)

Om 8.30 moeten we ons verzamelen wat blijkt dus er heeft zich nog iemand aangemeld voor deze trip. Dat is alleen maar mooi want dan wordt het weer goedkoper.
Deze jongen gingen eigelijk alleen voor d de sier want hij was niet bepaald spraakzaam.

Om 9 uur de tuktuk in om naar 20 km verder gedropt te worden bij een lokaal dorp waar we nog 2 lokale gidsen oppikken. Het waren 2 vrouwtjes die zo gek waren als een uhh gek.
Maar goed we gaan die dag 5km lopen. Oke 5 km is niet veel maar in de jungle bergje op en af dat hakt er wel in. Gelukkig waren die 2 vrouwtjes erg grappig ze waren de hele tijd HARD aan het kletsen in hun eigen taaltje en ze konden nog veel harder
lachen. Ineens hoorden we een fluit had zo wijfie een fluit gemaakt van bamboe.
S'middag kwamen bij het kamp aan. Daar gooiden we onze tassen af en zijn weer gaan lopen ergens 200 meter naar beneden klimmen waar een halve grot was waar allemaal sporen waren van wilde beesten. S'avonds hadden die vrouwtjes heerlijk gekookt. Beetje bij het kampvuur zitten en daarna slapen.

Zondag 11maart:

We gaan nu 8km lopen. De vrouwtjes lopen groot stuk voor ons zodat ze speciale junglesoep kunnen maken voor ons. Eenmaal bij de lunch plek aangekomen gaan we weer heerlijk eten. Daarna was het tijd dat de vrouwtje weer terug gingen naar het dorp en wij weer verder. We kwamen nu ander gebied binnen wat toebehoorde aan de arka mensen. Eenmaal bij ons nieuwe slaapplek aangekomen. Werden we opgevangen door een nieuwe gids (genaamd lachebekkie) die van het arka dorp kwam. De man had lao lao bij zich. Dus dat was na eten iedereen een shotje. Onie vond het niet zo lekker dus wilde niet meer het 2e rondje. Maar dat kon niet want ze geloven in dat even getallen. En anders brengt het ongeluk dus nog shot voor onie die dus nog een vieser gezicht trok. Ze geloven daar zo sterk in spirits. Er worden heel wat offers gedaan en je moet je aan heelveel regeltjes houden anders gaat het goed fout!! Wat wel weer minder was van onze laaste slaapplek dat er super veel ratten waren. Stuk of 7in de keuken, 3op de wc en 2 in de slaapkamer. Dus dat was wel minder maar gewoon in je klamboo blijven en onder de dekens verstoppen. (advies van een vrouw) Dan zien ze je niet temmiste dat deed onie, stef die vond wel leuk die ging steeds de keuken in om ratten te bekijken.

Maandag 12 maart:

S'ochtends gingen we om 7 uur oppad om opzoek te gaan naar vogels... ja vogels die arka lachebekkie kon vogels roepen. Dat was echt supergaaf. Na 1,5 uur kwamen we weer terug met als resultaat dat we een zooitje vogels hebben gehoord en gezien en dat stropers ook op dat geluid afkwamen... Ja er wordt nog gestroopt daar. De mensen leven nog zo ver terug in de tijd die leer je zoiets niet zomaar af. Eenmaal terug even ontbijten en nu gaan we weer 8km lopen maar dit ging easy! De man ging met ons mee want we gingen naar zijn dorp. Na de lunch kwam we bij het dorp aan en hebben we weer wat geleert over hoe ze daar leven. Je mag op je 15jaar gaan trouwen en de meeste vrouwen hebben stuk of 6/7 kinderen. Nou dat valt wel mee. Ze moet nog wel veel leren over hygiene want de kinderen waren aardig vies. Rond 3uur s'middag waren we terug en gingen snel douchen want we roken niet naar bloemtjes hahaha.

Dinsdag 13maart:
We huren een brommer en gaan naar muang sing. Het is kleine dorp waar s'ochtends een leuke ochtend markt. Er komen daar heel veel verschillende volkeren of stammen om spullen te kopen en te handelen.

Woensdag 14maart:

We staan s'ochtend half 7op om naar de ochtend markt te gaan.We lopen eerst verkeerd maar na paar keer vragen gaan we goed. Hier op deze markt zie je verschillende mensen uit verschillende dorpen om handel te voeren. Dit is erg leuk om te zien. Wij hebben nog soort van kleed gekocht. Rond 10uur zijn we terug gegaan met de brommer naar luang namtha een ritje door de bergen (heuvels) van 58km en dat met 2 lekke schokbrekers achter... de bochten naar rechts gingen niet zo soepel.. het achterwiel gleed soms weg :) dat houdt het een beetje spannend.

Morgen gaan we naar reizen naar oudem xai Daar blijven we een dag en gaan daar weer verderrr

De foto's doen we daar wel als ze internet hebben...

Werkse and take care

xxx

• 14 Maart 2007 - 12:05

Wouter:

allemachtig, al bijna een half jaar daar en nog steeds maken jullie een hoop mee en hebben nog steeds veel te vertellen.
    Typisch Steef die weer naar ratte gaat zitten kijken "-(

Hier alles best verders. Moest iedereen de groete doen van Olaf dus bij deze!

Succes nog en tot gauw.

Groetjes Wouter

• 14 Maart 2007 - 22:14

Jos:

Dat was weer een best verhaal. Dat wordt zwaar afkicken straks zonder al die avonturen. Stef ik begrijp dat jij een cursus rattenvangen gedaan hebt. Hier in de polder kan je meteen aan de slag.
    Wel, nog veel plezier en geniet er nog van,

• 15 Maart 2007 - 08:11

Donnie:

Heee...
    Alles goed daaroh ??
    IK ben nu in nieuw zeeland. Alweer een half jaar op weg joh?? DOen jullie goed...Ik ben nu 18 maanden van huis...heerlijk...al mis je soms natuurlijk vrienden familie en maassluis....

De groeten vanuit Wellington NIeuw zeeland

Donnie

• 17 Maart 2007 - 09:56

Ons:

Er staan een zooitje foto's op!! ook bij het vorige bericht! alleen alles staat door elkaar :(

• 24 Maart 2007 - 17:50

Le Blanc:

hey leo en spock!nog maar een weekie en dan weer gezond eten en echt bier.ik hoorde het dat leo zwanger is gefeliciteerd.ja jos en ineke julllie ook:]goeie reis straks.en ps wat is er met mijn buurvrouw?en als jullie geen vervoer hebben zaterdag dan kunnen jullie effe bellen.groeten maurice.

• 25 Maart 2007 - 14:31

Ons:

Jij weet meer dan wij!Ik kan nog geen eens zwanger zijn daar ben ik te mager voor. :) Dus voor de duidelijkheid pa en ma jullie worden nog niet bejaard en zus jij geen TANTE en maus geen Peet Vader whahahahahahaha

Buurvrouw van 36??

Wij gaan weer verder drinke!

Groetjes

laatste dagen :(

• 27 Maart 2007 - 13:08

Amie:

ja ja de laatste daagies!! Tering zit er al weer een half jaar op! Jullie hebben wel een wereld tijd gehad om op terug te kijken! jullie hebben ook hele mooie foto's gemaakt van alle landen. Joh een tijd om nooit meer te vergeten en jullie kennende zullen jullie het niet bij deze reis laten. Maar daar wil ik nog even niet aan denken! Ben veel te blij dat jullie weer bijna in Nederland zijn!! ;-)

Ik heb mijn lieve vriendinnetje Onie erg gemist!!! jou ook hoor steef haha....

Dikke KUZZZZZ Amie