stukje laos en eerste dagen vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu stukje laos en eerste dagen vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu

stukje laos en eerste dagen vietnam

Door: samen

Blijf op de hoogte en volg Stefan & Leonie

30 Oktober 2006 | Vietnam, Hanoi

Sin jow

Hoe gaat het met jullie?Wij zijn nu in vietnam en hebben jullie beetje verwaarloost. Maar dat komt nu helenaal goed want wij hebben bij ons hostel gratis internet.( ben je nederlander of niet)Hahaha maar goed effe over de afgelopen dag.We zijn af gelopen donderdag wezen kanoeeeeen hoe je het ook schrijft, was wel grappig wat wij wilden allebei single kano. Die gozer heeft 3keer gevraagd en wij volhouden van nee wij willen single kano.Nou dat hadden beetje niet kunnen doen want was gewoon een rubberboot op de rivier.En je kwam geen meter vooruit.Na half uur roeien waaren we bij de waterval om te zwemmen. Was wel beetje erg koud maar wel onwijs mooi!! Na uurtje te hebben gezwommen en gegeten gingen we weer verder. Ik ging ruilen van boot en mocht in de kajak van de gids. Wel leuk want ik kreeg alles te horen. Stef en die andere gozer zatten op de rubberboot.Onderweg kwamen we dorpen tegen en mensen die keihard aan werken waren, om stenen (grind) uit de rivier te halen. Niet met de machine nee de ene staat in de boot met een zeef en de ander die duikt met emmer onder water en die komt na 30sec weer boven. Met een emmer vol met stenen. Niet effe rusten nee hup verder dus dat is best zwaar werk.Ze verdien je 3doller voor 1dag werken. Dat is best wel veel voor in Laos maar het is wel heel zwaar werk. Kinderarbeid daar doen ze ook aan. Hoe meer kinderen er werken deste beter denken hun ouders en ach ja anders hangen ze op straat net als in nederland!! en dat wil je ook niet hebben. Na een lange kano tocht van toch wel 5uur totaal waren we een beetje uitgeput maar effe douche en hup marksthoppen. Steef had een kleine slang voorbij zie gaan bij een kraampje en hij zei het tegen dat vrouwtje nou die vrouwen werden helemaal gek, ze gingen staan en gillen noem het maar op. Maar na een tijdje hadden we de soap wel gezien en zijn we weer verder gegaan om te shoppen. Na paar spullen te hebben gekocht zaten we echt helemaal in het afdingen en ik zat effe naar sieraden te kijken en voor je weet krijg een stoel om te zitten en heb je 3armbanden om, zo voel je net als een kerstboom. Ze slaan ook met het geld op de sieraden en zeggen dan lucky, lucky nou wij zagen de humor er wel van in. En voor je weet heb je de grootste lol met die gekke laos mensen. Ook koop je 1ding zodra je betaald hebt zeggen ze wil je niet nog meer tassen of dingentjes.Ze zijn echt grappig voor je weet heb je hele hutkoffer vol.

Vrijdag zijn we gaan vliegen van luang prabang naar ponsavan. Een Super klein airport. Eerst inchecken en daarnaast moesten we ons paspoort. laten zien en daar achter was de metaldetector controle en daarnaast de wachtkamer. Voor alle mensen die met een vliegtuig mee gingen. Het was 25 min vliegen dus we waren meer bezig met opstijgen en dalen dan met vliegen. Daar uit gestapt nou het was stil en uit gestorven. Het stadje lijkt wel op het wilde westen dus wij op zoek naar lucky luky maar nergens te vinden. Het was ook na 6uur gewoon rustig op straat.

Zaterdag hebben we een trip gedaan tour of duty 1,2 and 3. Onze gids de vertelde heel veel maar vooral lang verhalen (gids leek op jacky chang). Hij was wel heel grappig sommige woorden ging van harder tot nog harder. Nou ja ik heb natuurlijk maar de helft gevolgd want het was gewoon te grappig voor woorden. Maar het was wel mooi, veel kratters van bommen. En soort stenen kruiken ze noemen het plain of jars en ze weten niet hoe dat komt soort van wonder ofzo.

Zondagochtend van half 6 tot half 7e s'avonds in de bus gezeen Tot pijnlijk billen aan toe!!! We zijn toen van ponsavan naar vinh (in vietnam)Dus grens over. In laos uitchecken was geen probleem maar de grens over in vietnam. Eerste 2papieren vol met vragen invullen of je wel geen ziektes hebt etc!Dan zijn ze zeker half uur bezig met je paspoort. En daarna willen ze dat jij je tas uitpakt en zij kijken erin.En wij nog weet je het wel zeker.Ondertussen heeft stef die man 1euro gegeven als souvenier. Nou toen ging het wel heel snel. hij wilden toen alleen nog maar het bovenste gedeelte van je tas te zien :D dus dat is beter.

Zo nu gaat Stef verder wat de laatste 3 dagen hebben gedaan.

Vanaf de grens moest het nog 350 km zijn ongeveer... Oke begint goed ergens hoog op een berg net een grens post verlaten houdt de weg op.. stof hobbels kuilen gaten en weg werkzaamheden!! je rijdt dus op grindpaden op 1800 meter hoogte met een schitterende afgrond naastje volgas naar beneden! want die kerel deed of ie jos verstappen was, lekker crossen door de grindbak! bijna beneden begon de weg weer en ging het gas nog verder open! we zaten de bijna dood ervaringen gewoon af te turfen.. bladzijdes vol! want ze rijden hier als gestoorden idiooten die gewoon achterlijk zijn in hun hoofd! daar over volgt nog meer! uurtje of 7 kwamen we aan in vinh ? ja in vinh een of andere stad waar een snelweg door heen ligt en daar alles langs is gebouwd. gewoon een k*t stad we hebben daar geslapen in eenhostel.. meer een vochtig hok en een badkamer vol met grote dikke kakkerlakken! ze leven nuniet meer !!! ze zijn allemaal vermoord ! oke ze krijgen er nu een hele plaag maar dan hadden ze die kamer maar niet moeten geven! s'ochtends op de bus naar Hanoi we liepen over straat naarhet bus station het was een groot terrein met eromheen allemaal bussen en daarvoor krieloelde het van de mensen! en ze zagen 2 blanken of ze ons roken allemaal kwamen ze op ons afgestormd waar heen ticket wat jij doen? alleen dan in het vietnamees! want ze konden geeen wordt engels die kerol van ons hotel heeft ons geholpen naar de goeie bus! dus 8 uur volgas weg niet dus overal stoppen 2 man uit die bus aan mensen sleuren ga mee ga mee dus we reden stap voets en toeterend of ons leven ervanaf hing door de straat die gasten rennen opzoek naar klanten. eindelijk de stad uit! daar begon de strijd met de andere bussen ! voor ons was het meer een strijd van leven en dood!! want een gestoorde debielen zijn het het was een bussen race over een 2 baansweg vol met fietsers brommers vrachtwagens en koeien buffels en voetganger... daar cross je dan langs met dik 80 km!! gewoon achterlijk! dus als je een dipje in leven heb stap in een bus in vietnam! en je komt er weer helemaal fris uit! oke even verder met het verhaal. We naderen een stad het toeren was eerst alleem voor de brommers en autos enzo. nu alleen maar getuuter andere bus zit achter ons aan volgas snijden we brommers af of rijden gewoon met de zijkant tegen ze aan! op zoek naar nieuwe passagiers! jaaaa daar staan er een paar bus vol in de ankers andere bus komt voorbij die rijd bijna zooitje mensen dood en slingerd ze bus ervoor paar gasten rennen naar buiten sleuren die klanten mee naar binnen en gaan zitten. zo dat zijn weer 2 nu nog 30 dorpen te gaan!! dus het was een lange spannende dag met veel billeknijp momenten!

Gelukkig zijn we veilig aangekomen in Hanoi!! prachtige stad !!!!!!! echt super hier! leuk hosteletje! de rest komt nog nu gaan we lekker slapen! het is nu 23:48

Werkse voor iedereen! morgen komen de foto's erop te staan! duss jullie hoeven je niet te vervelen thuis of onder werktijd!

Groetjes van ons!

Owja hotmail doet het gewoon hier in die communistische land! overal zie je grote billbords met vage foto;s en teksten en vlaggen van rusland
dat was het echt voor vandaag

doeihoeeei.

• 31 Oktober 2006 - 15:33

Hallo even een update
    We kunnen verlopig niet verder naar midden vietnam want er komt een orkaan aan. dus ja even afwachten wat er allemaal gaat gebeuren! we zitten hier wel veilig hoor in het noorden!!! jullie horen nog wel van ons wanneer horen wij wat van jullie :P

• 31 Oktober 2006 - 19:07

Janneke:

hi jullie !
    dat was wel ff schrikken hoor ! maar gelukkig zitten jullie veilig ! ik hoop dat het snel voorbij zal zijn zodat jullie weer snel verder kunnen !
    veel plezier nog en ik blijf lezen !!
    groetjes ik

• 01 November 2006 - 16:30

Amie:

Kijk maar uit maties van me, want daar kan Onie der leger string niet tegen op!!! Daar doe je niks aan! jeetje dat hoor je ook niet iedere dag EEN ORKAAN! Blijf maar lekker veilig in het noorden...... Niet weg gaan voor de kust veilig is! Is dat duidelijk HAHAHAHAHA!!!!!!!

TAKE CARE.....

LIEFS van mij!

• 03 November 2006 - 10:16

Ons:

Er staan nieuwe foto;s op 2 nieuwe slapende mensen ! en de orkaan is naar china gegaan !! gelukkig maar ! nu kunnen we verder naar het zuiden

• 03 November 2006 - 10:38

• 03 November 2006 - 16:27

Jos:

Het wordt hier koud. Ik hoop dat die orkaan overgevlogen is. Nog last gehad???
    Was wel een spannend verhaal, net kamikaze piloten, denken zeker dat ze in japan wonen.

• 03 November 2006 - 22:38

Kev En Inie:

Hey luitjes,
    zo te zien hebben jullie het nog helemaal leuk.
    fijn hoor,
    Leuke foto's allemaal, en lache al die slapende mensen. we missen jullie
    dikke kus van ons