Floris, bali, to maleisie - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu Floris, bali, to maleisie - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu

Floris, bali, to maleisie

Door: samen

Blijf op de hoogte en volg Stefan & Leonie

04 Februari 2007 | Maleisië, Malakka

Zo hier zijn we weer.

Floris...

Na een mooie bus rit van 4 uur kwamen we op een kruising aan.

De bus werdt bestormt door bemo chauffeurs opzoek naar toeristen die naar bajawa moesten. Wij vragen wat eraan de hand was bleek dus dat de bus naar Ende ging en als je naar Bajawa wilde daar uit moest stappen en een Bemo (klein busje wat als lokaal vervoer wordt gebruikt) moest nemen naar het dorp. Hun ruzie maken met elkaar met wie wij mee zouden rijden. Wij doen gewoon iene miene mutte en dan stappe we gewoon ergens in :)

In Bajawa een slaapplek uitgezocht en een hand wasje gedaan. Steef gaat voor huisman.
We hebben voorderest een brommermannetje geregeld die ons de volgende dag rond ging rijden naar bijzondere dingen in de buurt.

Na een koude nacht in een warmbedje stonden we vroeg op van douchen kwam het niet het water was te koud en te smerig!
Om 10 uur werden we op gehaald door willem en ze maat. Om eerst naar een traditioneel dorp te gaan. Na een brommerrit van een uur. Kwamen we aan bij een gijzer. Die niet afgezet was of wat dan ook geen bordjes erbij gevaarlijk of wat dan ook. Het was mooi om te zien hoe het stoom uit de grond kwam, het was ook leuk om te ruiken dat het verschrikkelijk naar zwavel stonk. Het was leuk om over de bron heen te lopen en te voelen dat het warm was. Hier en daar waren gaten met kokend water. Alleen toen de wind draaide moesten we een sprintje trekken naar de andere kant omdat we zowat verder vergast!!! We hebben daar nog even gerelaxt en genoten van het uitzicht. Daarna naar dat dorp toe met allemaal bamboe hutten. Gelukkig was Willem een behoorlijke verhalen verteller dus we hebben veel info gehad over de leefwijze van zo dorp korte samenvatting: In ieder huis leeft een Familie als het huis gebouwd wordt moeten er overs gedaan worden kippen geiten varkens en buffels. Als het huis klaar is vind er een groot feest plaats met nog meer offers. Voorderest dat iedere familie bij een groep hoort die weer een offerpaal heeft met een huisje in het dorp zie foto's
en nog veeeeel meer maar dat besparen we jullie.
Daarna hebben we nog ff gepoolt en zijn terug gegaan naar bajawa om te eten. Vervolgens 1,5 uur zitten genieten van de omgeven en toen kwamen we aan bij de hotsprings. Daar hebben we lekker gezwommen en gewassen en gerelaxt. Eenmaal terug gekomen kwamen we nog een ander nederlands stel tegen waar we mee hebben gegeten na eten kwamen we het hotel niet meer in alles dicht. Wij met ze vieren bonken op de deur ramen en flink bellen. Na een half uur werd er iemand wakker om ons binnen te laten.

Woendag zijn we naar Ende gegaan.
We hadden bij ons hotel transport geregeld.
Het maakt daar niet zoveel uit of je per lokale bus gaat of met een auto want je betaald ongeveer net zoveel. Alleen deze chauffeur had volgens ons geen rijbewijs. Want hij reed echt beroerd!!!! Je moet je voorstellen je rijd in bergen met alleeeeen maar bochten, normaal stuur je gewoon naar links als de bocht naar links gaat. Deze meneer stuurde eerst naar rechts om vervolgens naar links te sturen en dan nog 3x bij sturen.... Daar wordt je dus echt wagenziek van.

In Ende aangekomen bleek het gewoon een waardeloze stad te zijn. Het had niet veel boeiends er stond alleen een hele grote kerk met JEZUS voor de deur van wel 12 meter hoog. Steef was er lekker verkouden geworden door afwisselende temperaturen. want hier was het weer ver in de 30 graden. Je kon bij hotel wel goedkoop eten. thee 10 cent jaffle soort tosties. kost 40 cent. Dus we hebben ons scheel gegeten aan de jaffles met kaas en tomaat!! erg lekker.

Na 2 dagen hebben we de bus naar moni genomen. Dit ging weer eens ouderwets moeilijk! De bemo zou ons naar het bus station brengen, alleen ze stopten er net voorbij bij een ander bus waar we gelijk werden belaagt door een stel opdringerige lui. Met het verhaal dat dit de enige bus was. JAAA DAAG zeiden wij en bleven zitten. Die gasten van de bemo reden daarna naar het busstation waar wij op ons dooie gemakkie gingen zitten. Hun maar zeggen voor 20.000 p.p. dan gaan we nu. Wij neuh 20.000 voor 2 dan is het oke. Dus wij zitten en laten zien dat we geen haast hebben. Daar kunnen ze dus niet tegen. Dus het was al snel goed!

In moni aangekomen zijn opzoek gegaan naar een slaapplek die was snel gevonden. Moni is een klein dorpje wat ligt aan de weg naar maumere en is de plek om naar de Kelimutu te gaan. We sliepen in een guesthouse met 2 slaapplekken het was net een gastgezin. We hoorden dat er vlakbij een waterval was waar je kon zwemmen. Wij daarheen komen we daar bleek het water zwaar vervuild te zijn. Het was zwart bruin en het stonk verschrikkelijk, daarnaast was er een stroompje waar blauw water stroomde dat bleek blauw te zijn van de wasmiddelen. Dus het was weer niet douchen! Volgende ochtend om 4 uur hebben we ons naar boven laten brengen de berg op. Daarna nog 3 km lopen stonden we dus op de Kelimutu om te genieten van de zonsopkomst. Erg mooi erg relax. Er was een blauw groene meer. en een zwart meer en een bruin meer. Om de zoveel jaar verkleuren deze dingen ze weten alleen niet hoe. Daarna zijn we terug gaan lopen naar moni. Duurde iets van 3 uur. Eerst langs de weg en vervolgens een stuk afgesneden dwars door de rijstvelden en de dorpjes. Echt superMOOI! we hebben nog 10 tallen apen gezien. echt super om die beesten in het wild te zien slingeren van boom naar boom en dat boven ons!

Smiddags hebben we de bus gepakt naar maumere. Waar we 3 uur later aankwamen. We hebben daar gelijk een vlucht geregeld naar bali. Gelukkig ging die de volgende ochtend om 8 uur. Ondertussen waren we flink toegetakeld we stonken allebei een uur in de wind net als iedereen daar. Je hebt geen schoon water om mee te wassen. Wondjes die je had waren allemaal lekker aan het ontsteken dat zag er niet uit. Onie had flinke last van der nikkel allergie alleen door het water was gaan ontsteken met als resultaat dat ze 2 handen had die er ERG beroerd uitzagen voorderst maken we er geen worden aanvuil.

Volgende ochtend met de brommer naar het vliegveld waar we om 7 uur waren. 8 uur zou het vliegtuig gaan dus wij kwamen daar met idee dat er al mensen zouden zijn. Nou niet dus. Ja de bewaking :) dus wij moeilijk doen en werden ingecheckt. Wij dachten zal allemaal wel. Die mensen zijn daar zo lui als het maar kan pas om half 8 kwam er leven in de brouwerij. Om kwart over 8 ging het lucht alarm af. Er kwamen wat mensen in beweging en er lande 5 minuten later een groot vliegtuig!! bleek ons apparaat te zijn een fokker 28 uit 19.. Gelukkig landen we binnen 2 uur op bali waar we gelijk naar sanur zijn gegaan. Eerst hebben we een taxi afgezet!! om ver onder de rit prijs te gaan zitten. Hij zei oke :)
Vervolgens naar onze oude stekkie terug te gaan. De kamer waar we vorige sliepen was bezet hij had nog wel een andere kamer.. Dat bleek dus een veel luxere kamer te zijn dan we durfde te hopen ;) een GROOT bed 2 lekkere kussens badkamer met warm stromend water en een plee die je gewoon door kon trekken! en dat voor 8 euries :)
Dat ga je toch wel missen na 10 dagen..
We hebben gelijk ons gelijk omgeleed en zijn gaan zwemmen. Eigelijk hebben we heel de week niks anders gedaan dan ontbijten zwemmen omkleden eten, relaxen, zwemmen, fruitshakes drinken avondeten wat veelal bestond uit gegrilde vis eten en sappies drinken en slapen. owja en shoppen :) we hebben ook nog een uitstapje gemaakt naar ubud. Waar we nog wat soufeniers hebben gekocht. Gelukkig herstelden onie der handen erg snel! binnen een week waren de wonden schoon en begon alles dicht te gaan. We zijn nog 2 dagen naar kuta bali geweest om ons pakketje op te sturen en te wachten op ons vliegtuig naar maleisie.

Een paar dingen over floris.
Het is super mooi!! echt waanzinnig gewoon zo groen zo veel planten beesten etc.
De mensen zijn zo super vriendelijk!
Het is er verschrikkelijk arm! Net een 3e wereld land!

Het is er ook verschrikkelijk smerig! Geen schoon water mensen met infecties, wondjes die niet genezen etc. De dokter zegt dan tegen zo iemand je hebt een kip en ei allergie. Alleen erg raar dat 200 mensen in en dorp die zelfde allergie hebben terwijl ze ernooit last van hebben gehad!!!!!

Nu nog wat over Indonesie:

Het is een mooi land!! Je bent alleen heel de dag bezig met afdingen en zoeken naar een juiste prijs om wat te kopen omdat ze je naaien voor het leven.

Bali denkt dat het westers is omdat er veel toeristen komen. Maar dat is absoluut niet. Als je achter de muren kijkt zijn de mensen ook gewoon arm. Het vuil ligt ook gewoon 6 hoog verstopt. De mensen praten daar tegen omdat ze wat van je willen. Als je naar Lombok gaat merk al snel dat het anders is en als je verder gaat kijken in Indonesie kom je er achter dat het gewoon een ontzettend arm land is wat onwijs hard bezig is om over 10 jaar niet meer te bestaan. Ze slopen hun eigen land en niet te zuinig ook.
Wat ook zo jammer is dat de mensen ontzettend dom zijn en dom worden gehouden door de goverment. Er heerst vogelgriep. Alleen je hoort er niks over Ja dat er al meer dan 60 mensen zijn overleden dat hoor je. Er zinkt een boot pas dagen later begint er een zoek actie. etc etc.

Genoeg gelult daarover.

Het waren 6 super gave weken!
We komen zeker nog terug om wat meubels te kopen en om te leren surfen in kuta lombok!!

Nu gaan we genieten van Maleisie!!
Morgen (maandag 5 feb) gaan we roel ophalen in singapore en 2 weken lang op sleeptouw nemen :) :)

Fijne zondag allemaal en werkse morgen!

Groetjes

Van ons

• 04 Februari 2007 - 11:24

Roel:

Mij...? Ik weet van niks !! ;) Tot over een paar uurtjes!! :D

• 04 Februari 2007 - 14:34

Jos:

Roel niet overdrijven, je moet eerst nog een dag vliegen. Goede reis.

Jammer dat die Indo's zo weinig milieubewust zijn. Wil je nog wat van dat land zien dan moet je snel zijn begrijp ik. Veel afwisseling in ieder geval. Je ziet dat wij in het westen te snel onze vliegtuigen afschrijven. Een vliegtuig van 40 jaar oud doet het ook nog erg goed.

Veel plezier nog gr.

• 05 Februari 2007 - 18:11

Suusje:

Haha.. gekkenhuis!! Doe Roel maar pesten van mij, vink wel leuk!:D Wanneer komen jullie eigenlijk terug? Want ik hou t niet meer zo hier zonder jullie!! En nou is Roel ook al weg..:D

Neewoor.. gaat best hier! Zuipen genoeg in ieder geval! En aangezien jullie je ook prima vermaken, is dat alleen maar mooi meegenomen!:D

Nou, tot snel dan maar weer he! Veel plzier met ze alle!
    Kuszz