Sarawak Kuching, - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu Sarawak Kuching, - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu

Sarawak Kuching,

Door: samen

Blijf op de hoogte en volg Stefan & Leonie

02 November 2010 | Maleisië, Kuching

Allereerst bedankt voor de leuke reacties blijf vooral doorgaan :)

We hebben nog wat foto’s bij het vorige verhaal toegevoegd!!

Na een ontspannen vlucht zijn we dan eindelijk in Sarawak aangekomen om eerlijk te zijn hadden we ons nog niet voorbereid. Eenmaal geland werden een aantal dingen snel duidelijk; het is hier groen, de mensen zijn super vriendelijk,en spreken beroerd Engels en er hangt een super aangenaam relaxte sfeer en het kan hier verschrikkelijk hard regenen ;)

Na een taxi naar de stad te hebben genomen hebben we ons in een restaurant geparkeerd koffie gedronken en is steef op zoek gegaan naar een guesthouse. Eenmaal gevonden hebben we ons gedoucht en zijn we maar is gaan kijken hoe de stad eruit ziet. Met een paar simpele woorden gewoon top ! je kan slenteren langs de rivier, het staat er vol met koloniale gebouwen, veels teveel keus van eten het mooiste is nog dat 9 van de 10 dingen gewoon in het Maleisisch staan. Het leven hier is gelukkig nog niet zo aangepast aan het toerisme!

Woensdag ging het wekkertje al om 06:00 snel douchen, aankleden en op pad snel ergens take away ontbijt te scoren deze keer was het Mee special(Mee met vis en garnalen) en rijst ayam (Kip) om vervolgens de bus te pakken naar Semenggoh Orang Utan center. Dit is een opvang centrum voor oerang oetangs en ligt in een klein natuurgebied hier worden in beslag genomen of gevonden oerang oetangs weer geleerd om zelfstandig te leven met uiteindelijk doel om terug te keren in de vrije natuur. Daarbij worden ze 2x per dag bij gevoerd en kunnen wij nieuwsgierige apen naar de apen kijken. Na een rit van 45 minuten kwamen bij het park aan. Waar we even snel ons warme ontbijt hebben naar binnen gewerkt om vervolgens 1,2 km te lopen waar het allemaal ging gebeuren. Vooraf kregen we eerst een aantal veiligheidsinstructies omdat ze nogal agressief kunnen zijn want je bent tenslotte gast in hun territorium. Daarna konden we het pad volgen en wachten op de apen.. er leven ongeveer 29 oerang oetangs zelfstandig in het park maar dat wil niet zeggen dat je ze altijd ziet… Op een gegeven moment hoor je takken vallen en gegil bomen gaan heen en weer en plotseling komen er 2 naar beneden gezet…waarop je alleen maar ohh ahh hoorde en klik klik klik.. tsja we waren niet de enige geïnteresseerden!!

Na dit schitterende avontuur zijn we terug naar Kuching gegaan om ons voor te bereiden voor ons volgende avontuur. We wilden graag naar Bako National park want daar leven nog volop neusapen en andere gekke beesten! Wij naar het National park bookings center… om in een N.P. te kunnen slapen moet je vooraf alles al geregeld hebben anders kan je alleen een dag trekking maken. Wat bleek nou hadden ze alleen voor de volgende dag een kamer vrij voor 2 nachten ;) dus die hebben we maar gelijk geboekt ! Daarna terug naar onze kamer gegaan om een tas in te pakken voor 3 dagen Jungle pret.

Donderdag hebben we eerst fatsoenlijk ontbeten en koffie gedronken voordat we ons in het avontuur storten! Na het ontbijt tas gepakt en een tas achtergelaten bij de receptie. Hebben wij een bus genomen naar Bako daar aangekomen moest je weer inschrijven om het N.P. in te komen. Dan ben je er nog niet ! daar stap je over op een speedboot om de rivier verder af te varen wat overgaat in de zee na 20 min fascinerend om je heen te hebben gekeken kom je dan eindelijk aan. Vanwege eb konden niet bij de Jetty (pier) aanleggen dus we werden getrakteerd op een beachlanding :)
Na te hebben ingecheckt konden we eindelijk beesten gaan spotten. Daar was niet veel zweet voor nodig want wildlife kom je heel gemakkelijk tegen in Bako. Als eerst werden we getrakteerd op een aantal baardzwijnen en een groep langstaart makaken. Een stukje verderop was een mangrovebos waar een hele troep neusapen zich aan het volvreten. S’avonds hebben we nog een avond tour gedaan om allerlei soorten insecten,slangen,kikkers en andere beesten te zien. Naast foto’s maken hebben we een aantal trekkingen gedaan waarbij je door diverse jungle loopt. het is bijna niet te verwoorden hoe f*cking mooi de natuur hier is! Het is een soort burgers bush of centerparcs alleen dan in het echt :D Daarom maar een paar extra foto’s

Zaterdag zijn we weer veilig terug gekeerd en zijn we begonnen met de voorbereidingen voor de komende maand Sarawak. Na ons 2 dagen te hebben opgesloten op onze kamer en een hoop uren surfen, regelen, bellen en een aantal biertjes & appel vodka + de nodige discussies gaan de komende weken er als volgt uitzien.

03/11 pakken we een boot naar Sibu, waar we hopen direct een volgende boot naar Kapit te bemachtigen(binnenland van Sarawak). Vanuit hier willen we een Longhouse bezichtigen. Om vervolgens over de rivier door te gaan naar Belaga, Om verder te gaan naar Bintulu, Waar we naar een national park gaan want bekend staat om strand, zoet& zout water krokodillen, zoetwater dolfijnen, neushoorn vogels enz enz.

Om voor 11/11 In Miri te zijn waar we Onie der verjaardag kunnen vieren!
Op 12/11 vliegen we naar Mulu National park. (Grootste grotten ter wereld) waar we 4 dagen verblijven.

17/11 vliegen we naar de kelabit highlands waar we een weekie gaan rondtrekken.

Dat is ongeveer de planning :)

Dikke kus van OnS

• 02 November 2010 - 20:13

Jos:

Geweldig verhaal. Jaloersmakend. Wij gaan wel naar Burgers bush.

• 03 November 2010 - 19:36

Linda:

Nou jullie hebben het maar druk hahaha.
    En wat een mooie omgeving!

• 07 November 2010 - 19:18

Janet:

ziet er allemaal weer toppie uit!!!!
    alvast een fijne verjaardag leonie
    x janet

• 01 April 2011 - 00:17

Roos:

Wat een super mooie foto's.... Knipoog!