Lost.............. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu Lost.............. - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Stefan & Leonie - WaarBenJij.nu

Lost..............

Door: samen

Blijf op de hoogte en volg Stefan & Leonie

27 November 2010 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hallooooo

Alles goed?Het is zeker berenkoud in NL?
Hier gaat het goed !!!

Maandag 15/11 was onze vlucht gecancelled vanwege slechtweer… uhh wat dan? Dan regelt de vliegmaatschappij gewoon een overnachting in een resort met een zwembad :D alleen het nadeel was dat we maar een halve dag hadden om alles te regelen in Miri voor onze volgende trip naar Bario.

Maar laten we bij het begin beginnen :D

Het blijft toch lastig opstaan na een paar sappies, alleen we hadden helemaal geen tijd voor een kater ! hup opschieten ontbijten en naar het vliegveld!! De vlucht duurde wel geteld 30 hele minuten inclusief in en uitstappen :D Tijdens het vliegen wordt je helaas geconfronteerd met de grootschalige houtkap en de afschuwelijke palm olie plantages die hiervoor terug komen.. later meer hierover. Eenmaal geland ben je dat beeld al snel vergeten want je wordt getrakteerd op jungle en nog eens jungle !!

S’ middags hebben we gelijk een tour gedaan naar de Deer cave en de langs cave. Deer cave is de grootste grot ter wereld!! Waar dus iedere dag als het weer mee zit miljoenen vleermuizen uitvliegen. Eind van de middag stond Stef klaar met de camera terwijl ik zat te turen naar de lucht en elke Ja gilde als ik ze zag. Klik,klik. we hadden wel geluk want de dagen daarna was het weer slecht dus bleven ze lekker binnen zitten :D S’avonds deden we lekker eten en wijntjes drinken !

De volgende ochtend om 07:00 een canopy walk gedaan dan loop je via een touwbrug hoog tussen de bomen en ga je vogels spotten nouja je de planken kraken zo erg dat je geen vogel ziet :D Dus je begrijpt het wel het enige wild wat je kon zien waren wij. Maar het was wel leuk om zo hoog door de bomen te lopen. S’middags gingen we wandelen naar de waterval het was onderweg alleen erg modderig!Wel grappig want je blijft een soort van vast zitten in de modder! Op de terugweg hoorden we heel veel bromvliegen overvliegen alleen na een uur zoeken en kijken naar de bomen en ondertussen lek gestoken te worden door de muggen bleken het Hornbills te zijn !!! Met veel pijn en moeite hebben we er wat foto’s van kunnen maken.
Om actief te blijven hebben we s’ avonds nog een night walk gedaan.

De volgende dag gingen we de racer cave tour doen dit houdt in klimmen en klauteren in een grot gelukkig hadden we licht anders is het mega donker owja we hadden ook een helm gekregen van onze gids anders hadden genoeg blauwe plekken op ons hoofdje.
S’middags hebben we lekker gechilled met een wijntje…weeer wijn

Maandag 15nov: Hebben we vogels gespot in een toren van 30 meter hoog en dan ben je nog maar halverwege de bomen daarna nog een wandeling gemaakt met pijn een moeite want Onie had spierpijn van de racer cave ;)
S’middags was natuurlijk de vlucht was gecancelled, dus verplicht zwemmen in het resort jippie! Alleen het eten was echt niet lekker.

Dinsdag 16 nov: konden we wel vliegen naar Miri, dus wassen en tas inpakken voor onze volgende trip naar Bario we konden maar max 10kg meenemen dus we moesten heeeeeel selectief zijn :D

Woensdag 17nov: S’ochtends vroeg naar Bario vliegen in een heel oud vliegtuigje van de flying docters we zaten er gelukkig maar met ze 5e in. De vlucht duurde een uurtje tijdens het vliegen zagen we dat er nog veel meer regenwoud was gekapt en plat gebrand om er vervolgens palmbomen voor de palmolie neer te zetten. James vertelde later dat de houtkappers een vergunning tot eind 2011 hebben en dat alleen maar nationale parken zijn beschermd. Het ligt weer aan de regering of ze de vergunning weer verlengen( deze wordt toch verlengt want bomen leveren eenmaal geld op) Veel lokale mensen zijn erg bang voor hun toekomst en hoe deze eruit komt te zien. Het is natuurlijk een totaal plaatje: bomen weg, dieren, planten, voedsel verdwijnen, dus de totale leefomgeving verdwijnt en zal niet zomaar herstellen... Maar goed effe verder want het wordt anders een beetje een triest verhaal

Eenmaal aangekomen in Bario werden opgevangen door een neef van een taxi chauffeur die we kennen uit Miri. Dit is dus James de eigenaar van de lodge - homestay waar we hadden geslapen.
Iedereen die een auto kan betalen heeft een jeep ja dat heb je wel nodig want de wegen zijn zo slecht het gewoon een grote modderpoel.
James is een soort raadsman / bemiddelaar voor zijn dorpsgenoten dus het was een echte klets majoor want hij had het ene mooie verhaal na het andere wat hij allemaal heeft mee gemaakt en doet voor zijn dorpgenoten is echt uniek. Zijn vrouw zorgt nog is voor heerlijke eten zo vers uit de jungle. Door in een homestay te slapen krijg je een beetje mee hoe het gezinsleven in Bario eruit ziet. Na het avond eten gingen we buiten bij het vuur zitten en ze hadden een wilde zwijnen poot gekocht deze ging zo op de bbq. Stef had een paar biertjes op en een paar happen wild en ja hoor later rond 04:00 was het raak. Stef moest overgeven niet 1keer maar totaal 5 keer. Ja Jos ik heb het gezegd: dat hij moest opletten, maar je zoon is een beeetje eigenwijs ;)

Donderdag 18nov: Stef ziek in bed. Rond 15:00 ging het al een stuk beter door de goede zorg van Onie haha.

Vrijdag 19nov: Naar het dorp geweest om onze gids te ontmoeten voor onze trekking voor morgen en daarna naar een groot longhouse geweest, Hier wonen complete families onder 1 dak. S’middags zijn we gaan vissen de vangst hebben we s’avonds opgegeten…

Zaterdag 20nov: Gingen we voor een ”lichte” wandeling naar het dorp Pa Lungan .Deze wandeling zal zo 4uur duren. Alleen ze hadden niet verteld dat het bergje op en af was en het wat zwaarder kan zijn als de zon schijnt en het pad zeeeer modderig is.
Na 5 uur ploeteren kwamen we dan eindelijk aan in een heeeel rustig dorpje waar het enige verkeer bestond uit buffels en kippen.
In het dorp ging we overnachten in een homestay alleen het bed was wat minder want dat was gewoon op houten planken slapen met een super dun matras.

Zondag 21nov: We gaan naar de supermarkt!Ja naar de jungle supermarkt. Ja nu denken jullie dat wij gek zijn maar echt waar je kan paddenstoelen,fruit, gember, spinazie enz enz enz allemaal uit de jungle supermarkt halen het voordeel hiervan is: 1 je hoeft niet te betalen, 2 geen wacht rij bij de kassa, 3 je plukt vers wat je nodig hebt voor die dag. 4 biologischer kan gewoon niet (zie foto JSM)
Na de supermarkt zijn we naar het viewpoint geklommen, het ging heel erg steil omhoog maar het uitzicht was super je zag aan de ene kant de grens van Kalimantan Indonesië (nou ja de bomen van Kalimantan)
S’middags zijn we gaan vissen in de vissenvijver en Onie heeft ook een vis gevangen maar die heeft ze zo hard uit het water geslagen dat ie zo de boom in vloog. Achja dat mag wel als het je eerste keer is.
Voor het avond diner hebben we de jungle groentes met de gevangen vissen en zelfs een hert die ze hadden afgeschoten tijdens het jagen opgegeten! Dit was werkelijk een feestmaal !!
Later op de avond hebben we nog gedanst! Geen salsa ofzo maar er was lokale bejaarde die het leuk vond om een traditionele dans voor ons te doen. Alleen toen die klaar was kreeg Stef zijn hoedje en moest Stef dansen maar ja deze dans doen je ook niet iedere dag dus hij ging het voordoen en Stef moest het daarna na doen.. gewoon een drama bekijk de foto’s maar owja ik moest later ook maar ik danste de sterren van de hemel Hahaha

Maandag 22nov: Afgelopen dagen had het s’nachts flink geregend dus het was nu een grote modderpoel maar na 4 uurtjes glibberen en glijden kwamen we verzopen en gebroken terug.

Dinsdag 23nov: terug vliegen naar Miri, Niet super veel gedaan alleen maar wassen en wassen onze kleren waren echt vies en we stonken echt een uur in de wind! Dan denk je hoe komt dat dan, dat is het effect als je je nou 7 dagen “douchet” met een bak rivier water / regenwater wat steenkoud is en vervolgens je vieze kleren weer aan doet.

woensdag 24: Wachten, wachten en nog eens wachten in Miri Yes eindelijk 5uur tijd voor actie op weg naar het vliegveld en Rond 19:00 vliegen naar kl.

Donderdag 24nov:SHOPPEN, en kerstliedjes aanhoren…

Vrijdag 25nov: De halve dag in een bus gezeten daarna met een boot naar het eiland Pulau Pankor en s’avonds een mega dikke verse bbq vis op.

Zaterdag 26nov: Jeeej eindelijk relaxen op het strand !!! het is hier super relaxed en tegelijkertijd mega druk! Want het is hier schoolvakantie !!!! maar dat heeft wel wat al die lokalen die lekker aan het genieten zijn

Einde bericht.

PS Tippie we hebben je gezien op het strand !!

Fijn weekend allemaal en succes met de sneeuw :D :D

xxx

• 27 November 2010 - 15:15

Stefan & Leonie :

Hallowww de foto's van het vorige verhaal staan erop + het eerste deel van het nieuwe verhaal :P

Weltruste

Ons

• 28 November 2010 - 11:43

Jos:

Klinkt weer als een geweldig avontuur. Jammer dat het oerwoud zo erg vernield wordt. Welke sukkel verzonnen heeft dat palmolie een goede alternatieve brandstof is moeten ze straffen.
    Ik zag dat je zo bij de dansmariekes kan Stef. Onie de vis moet in de pan en niet in de boom, daar heb je kerstballen voor.
    Nou veel plezier nog en we wachten met spanning het volgende avontuur af

• 29 November 2010 - 11:55

Amanda:

Wat een leuk verhaal om te lezen!!!

Jullie zijn ook echt goed actief bezig :-) ''Steef en dansen'', het moet niet gekker worden!
    Hahahaha en Onie kan beter van de visjes afblijven.... Visjes hebben geen vleugels haha....

XXXXX

• 30 November 2010 - 21:54

Maus Luus En Juul:

Hee steef en onie!

Wat ziet het er allemaal mooi uit zeg!
    En wat een avontuur!! Dit is allemaal niet aan ons besteed hoor, wij vinden het knap en leuk om te zien hoe jullie het daar hebben. En nu wij jullie eindelijk gevonden hebben.. houden wij jullie in de gaten. Wij zitten nu al met plezier uit te kijken naar jullie volgend verslag!

Hier gaat alles goed, het sneeuwt lekker.. en het is weer berekoud!!

Liefs maurice en luus
    Xje van Juul

• 01 December 2010 - 20:51

Petri Cor :

haaaaai hier even een berichtje van jullie oom tante en nichtjes. sorry we wisten niet dat leonie in nov jarig is maar nog van harte. we zien dat jullie het erg naar jullie zin hebben. geniet er maar van want hier is het afzien met de kou. heel veel liefs de loenies

• 07 December 2010 - 12:20

Janet:

hay hay
    het ziet er allemaal weer super uit!!!!!
    x janet

• 09 December 2010 - 22:14

Wouter:

Moh,

weer is wat anders dan mijn spannende leven op het kantoor :D

groeten en ik blijf lezen en foto's kijken dus hou de aanvoer van alles maar lekker hoog en regelmatig.

Greetz

• 01 April 2011 - 00:30

Roos:

Wat zijn jullie volop actief zeg! Zo te lezen hebben jullie een TOPTIJD...
    Al die mooie foto's... Bigsmile